پایا و ساتنا

پایا و ساتنا

 پایا یک سیستم الکترونیکی جامع بین بانکی است که از سوی بانک مرکزی به گونه‌ای طراحی شده که می‌تواند دستور پرداخت‌های متعدد را از یک بانک به عنوان بانک مبدأ دریافت کرده و بعد از پردازش، آن‌ها را برای انجام به بانک‌های مقصد ارسال کند. بانک‌ها نیز می‌توانند دستور پرداخت‌های مشتریان را به صورت انفرادی یا انبوه، دریافت و برای انجام در بانک‌های مقصد به «پایا» ارسال کنند.

از ویژگی های منحصر به ‌فرد سامانه پایا، امکان صدور حواله به تاریخ آینده است. وجه حواله صادره در تاریخ سررسید (مؤثر) به‌صورت مکانیزه، از حساب مشتری برداشت و به بانک مقصد جهت واریز به حساب ذی نفع، ارسال می‌شود. بنابراین در تاریخ سررسید حواله به حضور مشتری در شعبه نیازی نیست.

نکات قابل توجه درخصوص حواله بین‌بانکی پایا (ACH)

- حداکثرمبلغ قابل انتقال در هر حواله پایا 500.000.000 ریال می‌باشد..

- برای صدور حواله بین‌بانکی پایا، ارائه شماره شبای مقصد توسط مشتری درخواست‌کننده، ضروری است.

- انتقالات سامانه پایا برای دستور پرداختهای مشتریاندر روزهای کاری ( غیر از تعطیلات رسمی ) 3 بار در روز و درساعت 06:00 ، 10:45 و 13:45 صورت می پذیرد.

- ارسال دستور پرداخت در پایا به تاریخ موثر روز تعطیل رسمی ممنوع است .

- حواله‌های بین‌بانکی پایا محدودیت جغرافیایی نداشته و در تهران و شهرستان ها و یا بین شهرهای مختلف کشور، در تاریخ سررسید، با یک سرعت ارسال می‌شوند.

- کارمزد صدور حواله پایا انفرادی ( حضوری و غیر حضوری )  0.01 درصد مبلغ تراکنش با کف 2.000 ریال وسقف 25.000 ریال و کارمزد صدور حواله پایا به صورت گروهی 1.000 ریال به ازای هر واریز می باشد .

ساتنا

"ساتنا" سامانه ای است که در آن پردازش و تسویه مبادلات بین بانکی مورد به مورد انجام می گیرد. بر این اساس همه دستور پرداخت های صادره در این سامانه دارای سررسید همان روز بوده و با اختصاص شماره 16 رقمی به هر دستور پرداخت، امکان تکرار شدن آن در سطح کل شبکه بانکی غیر ممکن می شود.

مزایای ساتنا 

از مزایای طراحی این سامانه برای مشتریان، می‌توان به کاهش حجم تبادل چک های رمزدار بین بانکی، کاهش جا به جایی وجه نقد و ایران چک، توسعه استفاده از ابزار های نوین پرداخت (نظیر بانکداری اینترنتی و ...) اشاره کرد.

کارمزد خدمات مرتبط با ساتنا چه چقدر است؟

کارمزد انتقال وجه بین بانکی ساتنا ( حضوری و غیر حضوری )  0.02 درصد مبلغ تراکنش تا سقف 250.000 ریال می باشد. 

                  ساعات کار ساتنا در بانک ها چگونه است؟

ساعت کار سامانه ساتنا درروزهای شنبه تا پنج شنبه  از ساعت 8 تا 14 می باشد.

 

تفاوت‌های سامانه تسویه ناخالص آنی (ساتناRTGS) با سامانه پایاپای الکترونیک (پایاACH)

پایا-ACH

ساتنا-RTGS

مبالغ خرد تعداد زیاد

مبالغ کلان تعداد کم و فوری

واریز و برداشت مستقیم

صرفاً واریز (انتقال بستانکار)

ارسال دستور پرداخت ها به صورت فایل

ارسال دستور پرداخت ها به صورت انفرادی و تک تک

 

ثبت دیدگاه جدید

0 دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *